Selecteer een pagina

5 simpele manieren om te ontspannen, wetenschappelijk bewezen!

Van teveel stress in leven kun je ziek worden. Ontspan dus regelmatig!

1. Inspanning zorgt voor ontspanning.

Ga een lekker stuk fietsen (bij voorkeur in de natuur) hardlopen, wandelen, voetballen, hockeyen, zwemmen etc. Bij sporten komt het hormoon beta-endorfine vrij. Dit wordt ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd.

2. Luister naar rustige muziek

Uit onderzoek blijkt dat het nummer ‘Weightless’ door de band Marconi Union het best helpt om te ontspannen. Dit komt door het continu ritme en zorgt ervoor dat je hersengolven en hartritme zich aanpassen aan het ritme.

3. Kijk een humoristische film

We weten allemaal dat je van lachen gelukkiger wordt. Het zorgt dat we minder last hebben van stress, wees dit onderzoek uit 2009 uit. Mensen die veel lachen hebben minder cortisol in hun lichaam.

4. Gun jezelf de tijd om te ontspannen

Neem af en toe een heerlijk warm bad, luister naar muziek, lees een boek in het park, noem maar op. Gun het jezelf!

5. Kauw op een kauwgumpje

Een zeer simpele manier om stress te verminderen. Uit onderzoek blijkt dat het kauwen van kauwgum goed is tegen stress en je concentratie verhoogt. Het verlaagt namelijk de hoeveelheid cortisol in je speeksel.

6. Negeer je telefoon

Volgens onderzoek raken mensen in de stress van het continue checken van hun telefoon. Het gaat fout als je blijft checken op persoonlijke berichten. Men raakt in de stress omdat men zich genoodzaakt voelt om constant op de hoogte te blijven van wat er in hun sociale leven gebeurt.

Pin It on Pinterest

Share This